'Een G-krachtige praktijk
6. Functionele geletterdheid: voordelen
We hopen dat we je inmiddels niet meer moeten overtuigen van de voordelen die geletterdheidstaken je bieden voor je lessen. Heb je toch nog een laatste duwtje in de rug nodig? Of ben je op zoek naar goede argumenten om je collega's te overtuigen?
In stap 6 zetten we een aantal voordelen op een rijtje.
6.1. Voordelen: een gesprek
Met 6 projectcollega's experimenteerden we met functionele geletterdheidstaken in onze lessen. In het volgende videofragment bespreken we onze ervaringen.
Opdracht
Noteer welke voordelen aan bod komen in het gesprek.
Klik
HIER om de video te bekijken.
6.2. Verdieping
Met welke argumenten uit bovenstaand gesprek zou jij je collega's het best kunnen overtuigen om ook (meer) functionele geletterdheidstaken in te bedden in hun lespraktijk?
- De taal en de begrippen in goede functionele geletterdheidstaken zijn erg anders dan de schooltaal die leerkrachten gewoon zijn om te gebruiken. Omdat de opdrachten levensechter zijn, leunt de taal beter aan bij de thuistaal van een bso-leerlingen en bij de taal die hij kent van zijn stageplek.
- Op die manier staat taal het leren minder in de weg: de leerling kan zich concentreren op de inhoud van wat er geleerd moet worden en is talig bezig zonder het zelf te beseffen!
Miet Gielkens, vakdidacticus Elektriciteit en Mechanica
- Een goede functionele geletterdheidstaak is tegelijkertijd laagdrempelig én uitdagend. De leerlingen moeten meestal een beroepsproduct als resultaat bekomen (uitdagend!), maar worden ondersteund met betrekking tot taal. Op die manier slopen functionele geletterdheidstaken met alle waarschijnlijkheid geleidelijk de barrière van schaamte en mislukking die een bso-leerling vaak heeft opgebouwd ten opzichte van schrijf-, lees-, reken- en ict-taken.
Mieke Van de Goor, docent Communicatie en Overleg
Onze projectcollega's zetten nog een aantal voordelen op een rijtje. Klik
HIER om hun uitspraken te lezen.
6.3. Opdrachten
Klik
HIER voor de opdrachten bij stap 6.