'Een G-krachtige praktijk

Band met het focustraject G-kracht

Centrum voor Taal en Onderwijs

Van 2009 tot 2011 organiseerde het Centrum voor Taal en Onderwijs van de KU Leuven reeds het Focustraject G-kracht, waarbij  praktijkleerkrachten uit de tweede graad bso/tso gecoacht werden rond functionele geletterdheid. Met het project een “G-krachtige praktijk” bouwen we voort op dat Focustraject. Tijdens de schooljaren 2009-2011 werkte het Centrum voor Taal en Onderwijs samen met tien Vlaamse scholen een aanpak uit om de geletterdheid van leerlingen in beroepsrichtingen te verhogen.  Praktijkleerkrachten uit het bso werden gecoacht om hun lessen G-krachtiger te maken.

Op de website van het Centrum voor Taal en Onderwijs zijn de in het project ontwikkelde materialen beschikbaar. Je vindt er onder andere de vuistregels voor een G-krachtige leeromgeving, een stappenplan voor leerkrachten die hun school G-krachtiger willen maken en videogetuigenissen van betrokken praktijkleerkrachten.  In 2011 werd het Focustraject  G-kracht bekroond met de Wablieftprijs voor Duidelijke Taal. Klik  HIER voor de materialen van dit Focustraject.


Met het project ‘Een G-krachtige praktijk’ bouwen we verder op die expertise. Tegelijkertijd overstijgen we dit kleinschalige initiatief waarbij een beperkte groep geïnteresseerde praktijkleerkrachten uit 10 secundaire scholen individueel ondersteund werd en richten we ons op de lerarenopleidingen.  Wij willen aandacht voor functionele geletterdheid namelijk structureel inbedden in de didactiek voor  toekomstige (praktijk)leerkrachten van het bso. Zo willen we een bijdrage leveren om de kloof tussen de sterke en zwakke leerlingen een stukje kleiner te maken.